[Tips & Tricks] Warping issue solution


#21

hi julia,

there are many various types of elmers glue stick, many of them not “school grade”. can you please tell me the product key or an amazon link :slight_smile: for the stick-type you prefered to use.

thank you!


#22

The one they talk about is Elmer's purple disappearing glue stick: http://elmers.com/product/detail/E523

I guess ABS slurry is a bit better at bonding but more difficult to use, the glue stick is easy I tried it before.


#23

The one they talk about is Elmer's purple disappearing glue stick: http://elmers.com/product/detail/E523

I guess ABS slurry is a bit better at bonding but more difficult to use, the glue stick is easy I tried it before.

Actually, no, that one is "School Grade", which I find doesn't work as well as "Office Grade".

This is the Office Grade product:

http://www.amazon.com/gp/product/B0033UTI3E/ref=oh_aui_detailpage_o06_s00?ie=UTF8&psc=1


#24

Actually, no, that one is "School Grade", which I find doesn't work as well as "Office Grade".

This is the Office Grade product:

http://www.amazon.com/gp/product/B0033UTI3E/ref=oh_aui_detailpage_o06_s00?ie=UTF8&psc=1

thank you very much!

i ordered it tonight :-)


#25

i ordered a new "perforated platform" - this new one has 16 holes to fix the platform on the aluminum plate.

https://www.youtube.com/watch?v=9tX_rOnem5A (start from minute 1 old one vs. new one)

the video is in german - but the pictures speak for themselves

do you know something about a new aluminum plate with this number of holes?

i would exchange my aluminum plate immediately because of this video :-) - ist a 4 week old printer...:

https://www.youtube.com/watch?v=LxPAqsJXiWc

until now there is no chance to buy a new aluminum plate...

do you think that calibration is possible with a bent aluminum plate of the type shown in that video?


#26

The large (e.x 20x20cm) parts which were poorly designed can be not straight at the bottom side, and it's doesn't matter whether part is from 3D printer or moulding form. Smaller parts will be printed ok, because you have raft base and I've never had any problem with this, so you don't need worry about perfect straight of the platfom.

I wonder if the table that was used as a precise measurement tool (big LOL) is a perfectly straight ;)

BTW: I watch now the second movie, and I think this guy should read this tutorial: http://support.zortrax.com/hc/en-us/articles/201932351-Straightening-Perforated-Plate


#27

@axel, new perforated boards will work with “old” platforms without any problems. 8 more screws are useful for bed maintenance (it can be done less often), however it not have impact on prints or calibration.

It is not necessary to have perforated platform absolutely flat - raft will compensate shape of the platform and model will be flat.


#28

Hi @axel,

wenn ich das richtig verstanden habe, bleibt deine Platte an den vier Fixierstiften teilweise hängen und kann so nicht plan aufliegen?! Hast du schon mal die vier Stifte mit dem Inbus etwas gelöst, die Platte dann wieder montiert, so dass sie auf allen drei Fixpunkten richtig aufsitzt und die vier Stifte danach wieder festgezogen?

Gruß

Henning


#29

hallo henning,

das war eines der probleme und das haben wir dann auch so geloest, wie du es beschrieben hast - trotzdem vielen dank fuer deine antwort!

wir drucken das erste mal mit einem gekauften drucker und das erste mal mit abs.

wirklich alle drucke sind bislang mindestens verzogen, zweimal hat es die gesamte supportschicht an einer ecke von der plattform gehoben, zwischen 5 und 10 mal hat es eine trennung zwischen dem supportmaterial und dem druck gegeben - und wie gesagt verzogen sind alle drucke.

jetzt geben wir nicht so leicht auf und haben uns auf ursachenforschung begeben :-). dabei haben wir dann gelernt, dass abs erheblich anfaelliger fuer das warpen ist als pla und das der grund fuer das warpen immer in ungleichmaessiger abkuehlung der schichten zu suchen sei.

jetzt haben wir uns gedacht, ok dann muss das problem wahrscheinlich mit der druckplattform zu tun haben.

dann haben wir uns alle videos und anleitungen angesehen - das schrauben kriegen wir jetzt richtig schnell hin :slight_smile: und auch das kallibrieren klappt mittlerweile im schlaf, aber das warping kriegen wir den massnahmen dennoch nicht in den griff.

dann brachten uns die ganzen hinweise, die immer wieder betonen, wie wichtig es sei, die perforierte platte abzuschrauben und die kleinen schmutzpartikel auf der aluminum plate zu entfernen auf folgenden ansatz:

wahrscheinlich ist das so wichtig, damit die waerme ueberall gleichmaessig auf die perforierte platte uebertragen wird. diese gleichmaessige verteilung der waerme sichert eine gleichmaessige abkuehlung - das wiederum verhindert das warpen - soweit unsere vermutung.

seitdem wir auf diese reinigung achten ist es deutlich besser geworden - die grossen warps blieben uns seitdem erspart und bei der autokalibrierung gab es seitdem auch keine probleme mehr.

aber immer noch ist jedes objekt am boden an den ecken mehr oder weniger stark verkruemmt.

dann kamen wir auf die idee, vielleicht ist ja die plattform in sich verzogen, so dass dadurch an manchen stellen keine ordentliche verbindung zwischen perforierter und alu-platze zustande kommt. der tisch ist wirklich plan und wir haben die plattform auch gedreht um den tisch ganz sicher ausschliessen zu koennen und siehe da - es klappert immer wieder, heisst die alu-platte ist definitiv verzogen.

wenn schon feinste kruemel ausreichen, um eine waermeverteilungsproblem auszuloesen, was kann dann eine verzogene aluplatte anrichten? das haben wir uns gefragt - und jetzt auch euch :-). vielleicht hatte ja schon einer ein aehnliches problem - das war unsere hoffnung.

diesem ansatz folgend, orderten wir eine neue plattform. leider kam dann nur die perforierte platte ohne aluplatte und heizeinheit.

was uns sofort auffiel war die doppelte anzahl von schrauben - heisst - da man so etwas nicht grundlos aendert - man versucht um jeden preis die verbindung von perforierter platte und aluplatte zu verbessern.

das passte natuerlich zu den gemachten erfahrungen…

wir hatten gehofft der ein odere unter euch haette das auch schon so gehabt.

noch mal danke!


#30

hi,

only once more :-):

in many forums the users describes the following:

 

- separate the perforated plate of the aluminum plate

- clean the aluminum plate carefully after each print

 

and really, cleaning the aluminum plate has - until now - the biggest postive effect to avoid warps!

we suggest that this statements serves to ensure a good heat distribution.

we learned too, that a good heat distribution is very important in the use of abs, if you want to avoid warp.

 

@ filip kowal - we think, you are right:

"It is not Necessary to have perforated platform _absolutely_ flat - raft will compensate shape of the platform and model will be flat."

 

but we also think:

it is necessary to have a very good contact between the perforated plate and the aluminum.

otherwise you will create a bad heat distribution and warping might be the consequence.

the new screws are not build without sense :slight_smile:

the new srews press the perforated platform better on the aluminum plate.

that means: a better heat distribution is the consequence

and with better heat distribution warping is avoided

if the aluminum plate is bent, the contact between the aluminum plate and the perforated plate is automatically reduced.

a lower heat distribution is the consequence.

we know all the instructions and follow them also to avoid warping.

nevertherless warping is still resistant.

therefore, we are thinking that the bent aluminum plate could have a major influence on the warping.

@ Aleksiej:

we have rotated the plate on the spot.

the problem follows in the direction of rotation wich wouldn't be the effect with a bent table...

therefore, we are now sure that the table is straight, but not the plate.

we didn't show the rotation on video but please believe me - we did it that way :-)


#31

Sanding - once

Gluestick - before every print

Scrape perfboard with scraper - after every print

Wash with water - every 4-6 prints

Wipe with acetone - after wash with water

Remove perfboard and scrape underside - if notice clicking or abnormally thin raft layers appearing on parts of bed.

Dear Julia, what kind of gluestick uses? thank you


#32

http://www.amazon.com/gp/product/B0033UTI3E/ref=oh_aui_detailpage_o06_s00?ie=UTF8&psc=1


#33

In Italy you are more likely to find UHU stic than Elmer's glue.

UHUstic.jpg

I use it and it works great,


#34

thanks all

… In practice, is a glue stick Office?


#35

Works perfect. Thank you!!!!


#36

did anybody try a hairspray? I worked pretty well for me with MakerGear M2? What if I try to hairspray a bed for Zortrax?


#37

did anybody try a hairspray?

I've just started using it. Works amazingly well.

Fructus extreme hold, sprayed onto a tissue and wiped over the bed while it's hot. I do 2 applications (each coat drys instantly).


#38

Hi.

I have dissassembled the printing platform for the first time after 20-30 hours of operation and I am cleaning it following these instructions. 

But i have spent nearly 2 hours clearing holes of the perforated plate (more than half of them were obstructed). 

Can anybody give me an advice about how to clean it spending not such a long time?


#39

You don’t need to clean perforations — extruded filament will melt with old one in holes improving adhesion.


#40

Yes, just scrape over both sides of the perfboard with the scraper to get rid of the protruding residue. No other cleaning is necessary. The more stuff is nicely wedged into the holes the better your raft adhesion gets.